Monthly Archives: November 2015

Argentina 2015 del5 Mendoza

Argentina del5 Mendoza

Efter en lang dag (op kl.4) ankom vi til Mendoza sidst på eftermiddagen, i øsende regnvejr. Efter at være installeret på Hotellet, søgte vi en hurtig frokost, og så op på værelse og få en mini lur… ud om aftenen og få sen aftensmad.

Onsdag den 4 stod den så på by rund visning i mega regnvejr. Heldigvis var det en guided tur rundt med bus og vi var kun ude af bussen et par enkelte gange.

IMG_8572.CR2small1

Turen var ikke så interessant, nok mest på grund af regnen og den lidt for ivrige guide, der hele tiden grinede af sine egne vittigheder… og igen denne lidt finurlige Engelsk med argentinsk accent og ny opfundne ord. Herefter gik turen til en Vinfabrik… kæmpe foretagende hvor vi fik en rundvisning og fik smagt på forskellige druer, det var både spændende og et fint arrangement.

IMG_8580.CR2small1

IMG_8584.CR2small1

IMG_8591.CR2small1

Så gik turen videre til et sted hvor de lavede Olivenolie, igen med rundtur og smagning… smagningen sprang jeg over, da jeg ikke er så vild med smagen af Oliven 🙂

IMG_8597.CR2small1 IMG_8596.CR2small1

Torsdag var egentligt en fridag, men da Brian(guiden) havde planlagt en bustur til andesbjergene om lørdagen hvor også skulle videre med natbus til BA, tænkte jeg at det ville blive for meget bus på en dag (12+14 timer), besluttede jeg at tage med en bus på egen hånd, og da jeg havde set nogle reklamer fra et tur bureau lige i nærheden, besøgte jeg dem onsdag aften og bestilte en tur. Turen gik til den Chilenske grænse og videre til et skisportssted og nogle grotter, samt af den gamle bjergvej til Chile( kaldet års vejen med de 365 sving). Jeg ventede troligt i receptionen kl 7 som aftalt, og var da lidt urolig for om jeg var blevet glemt… men jeg blev da hentet kl 08.10 og fik den fornemme siddeplads længst fremme i bussen sammen med Guiden. Jeg var den eneste der ikke forstod spansk, så det meste af kommunikationen i bussen foregik på spansk, men guiden var flink til at give mig et resume på engelsk.

IMG_8600.CR2small1

Afsted det gik af de meget små bjergveje, og første udkigspost var i ca 1,5 km højde, hvor vi kunne se ned på et lille hotel vi var kørt forbi. Videre op i bjergene stødte vi på nogle ret store sten på vejen, vi fik at hvide at det var pga regnen der havde været om natten, og vi måtte nogle stykker ud af bussen og hjælpe med at rulle stenene af vejen.

IMG_8617.CR2small1

IMG_8621.CR2small1

I ca 2 km højde lå der endnu en sten der var så stor at 5 mand ikke kunne rulle den, og vi måtte i stedet flyttet en masse mindre sten inde i siden mod klippen og så kunne bussen snige sig inden om.

IMG_8639.CR2small1

Så havde vi endnu et stop, og nu var det blevet koldt og vi kunne efterhånden begynde at se sneen på toppen. Da vi kørte videre så vi både lama’er og nogle gribbe kaldet condor og de var kæmpe store, guiden sagde at de var over 2,5 meter i vingefang… MEGA pip !!!

IMG_8646.CR2small1

Næste problem blev så sneen… og her syntes jeg at chaufføren gik til opgaven lidt for uerfaren… efter ca 25 min køren frem og tilbage, måtte han sande at han ikke kunne komme videre uden snekæder…. Men han satte kun en kæde på. Nu skal jeg ikke gøre mig klog på snekæder, men den blev ved med at falde af og guiden måtte hele tiden løbe tilbage og hente den og så tog det igen 10 minutter at montere den, så vi igen kunne køre ca 50 meter. Efter 300 meter, fandt han så endnu en kæde frem til det andet hjul… den faldt også af med jævne mellemrum og de prøvede på alle mulige måder at binde kæderne fast med noget gummi slange ??? efter et styke tid kunne han så ikke dreje rundt i de skarpe sving, så flyttede han den ene kæde til forhjulet… men så kunne han ikke komme frem….. og så skete det endeligt… vi sad ubehjælpeligt fast i 2,8km højde… uden mobildækning af nogen art.

IMG_8656.CR2small1

Hver gang han prøvede at komme fri, rutsjede bussen tættere og tættere på afgrunden, og vi blev til sidst jaget ud af bussen af sikkerheds hensyn…. Vi måtte kravle hen over chaufførsædet for der var langt ned lige uden for passagerdøren. Mens vi så en 8-10 gutter prøvede at få bussen fri, kom der så en bus nummer 2.. de 2 chauffører blev enige om at vende om og køre ned igen, og så tage hovedvejen i stedet. Så den ene bus begyndte at vende, og der første jeg tænkete var at det var rigtigt dumt det han havde gang i… og ganske rigtigt… så sad han ubehjælpeligt fast og selvfølgelig et sted hvor vi ikke kunne få vores bus forbi.

Der blev brugt en 3 timer på at få begge busser fri, og det var det mest amatøragtige jeg nogensinde har set, og det fløj rundt med klippestykker og sten i størrelsen fra grus og op til knytnæver og havefliser… lige ud mellem dem der stod og prøvede at skubbe busserne fri… jeg holdte mig på lang afstand, og da de ville have mig til at hjælpe med at skubbe vores egen bus fri, så sagde jeg at jeg ikke ville hjælpe før de havde monteret snekæderne igen… sikke en omgang og så i 2,8km højde… hver gang man løftede en sten så fik man åndedræt som om man havde løbet et maraton. Det lykkedes langt om længe at få busserne fri og ingen kom rigtigt til skade og vi kørte ned af igen. I bussen var der en masse diskussion på spansk, og da jeg langt om længe fik et resume så var det fordi at chaufføren og guiden ikke længere ville køre turen færdig da det ville blive mørkt inden vi kom ud af byen igen, samtidig ville rejseselskabet ikke tilbagebetale pengene for turen. Enden blev så at alle ville ind på kontoret og kræve pengene tilbage, og da den trussel blev indtelefoneret til kontoret fik piben en anden lyd. Alle kunne komme ned og få en gratis tur dagen efter og os der ikke kunne komme med dagen efter kunne komme ned og få nogle af vores penge tilbage.

På vej ned til kontoret var der så pludselig en kæmpe kø… det viste sig at være en demonstration hvor nogen havde tændt bål i dæk osv midt på kørebanen. Guiden mente at vi bare skulle gå ud på den anden side og så ville de få en bus ud efter os, men det var en af de grimmeste kvartere i Mendoza og det havde jeg ikke rigtigt lyst til.

Jeg i løbet af dagen faldet i snak med 2 backpackere fra Spanien, og de inviterede på sandwich fra rygsækken… lækkert kl var nu 15 og vi havde hverken fået vådt eller tørt siden kl 7.

Mens vi sad der på autoværnet kom policen og fik styr på rebellerne og vi kunne køre videre. På kontoret fik jeg alle pengene tilbage helt uden problemer.

Så alt i alt havde jeg en fed tur i bjergene hvor jeg så både lama’er, condor og deres ræve noget jeg også at se 2 gange… tilsat en mindre portion action og en kæberasler, da jeg under et fald slog kæben mod en stenblok.

Fredag den6

Dagen skulle bruges på en vinfarm der var dansk eget (Clos de la Tierra Sana http://www.closdelatierrasana.com ), det var mere et hobby landbrug og den danske ejer, arbejdede og boede i Danmark, men brugte en del af året på hans hobby.

På gården fik vi en rundvisning mellem vinstokke og oliventræer og hørte om alt fra problemer med at få vand og personale, til glæden ved at producere en masse vin som blev solgt både lokalt og exporteret. Vi fik både enpanadas til frokost og parillia (BBQ) til aftensmad og masser af Malbec vin i løbet af dagen, alt imens der blev solet og læst ved poolen… super med en afslappet dag.

IMG_8687.CR2small1 IMG_8686.CR2small1 IMG_8692.CR2small1

2015-11-06 19.03.36small1 IMG_8699.CR2small1 IMG_8698.CR2small1

Lørdag morgen var der stor opstandelse over et Jordskælv der havde ramt om natten… jeg havde sovet så flot igennem skælvet på de 4,7 på Richter skalaen, men de andre var vågnet ved sengens klaprende mod væggen. Jeg vågnede godt udhvilet efter en god nats søvn. om formiddagen under en samtale med kæresten i DK, kom der et efterskælv og så fik jeg da også lige prøvet hvordan det hele kunne vippe rundt !!!!.

Dagen blev brugt på at gå rundt i byen og i en af de store parker, og om eftermiddagen mødtes vi på hotellet hvor vi blev hentet i bus til nattens transport.

Bussen var som forventet et mareridt…. Jeg fik det bagerste sæde på øverste etage og blev lynhurtigt køresyg. Jeg spurgte vores guide om hjælp til at finde et andet sæde, men der var ingen hjælp at hente, det måtte jeg selv ordne… jeg havde i forvejen overhørt en pige fra gruppen der havde spurgt og ingen ville bytte med hende, så jeg gik op på min plads og satte mig med min brækpose.

2015-11-08 08.48.11small1 2015-11-08 08.37.15small1

Efter maden (som jeg ikke spiste) blev alle gardiner trukket for så man ikke kunne se ud… jeg protesterede højlydt, for jeg er ret sikker på at det ikke var blevet bedre af at der blev trukket for…. Der var kun et sove tæppe på de 2 bagerste sæder og det gav jeg til min sidekammerat for han sad i t-shirt og shorts, mens jeg havde både lange bukser og trøje med. Det svære var det ikke nok og efter at have bedt stewarden 4 gange om et tæppe gik jeg ned i føre kabinen (kl 3 om natten) og fik at vide de ikke havde flere tæpper… så kunne jeg ellers gå op og fryse igen…lækkert. Jeg brugte hvad jeg havde… og pakkede mig ind i 2 plastikposer, min rygsæk, nakkepude og kasket for at skærm mod den træk der var fra aircondition’en. Det lykkedes mig at falde i søvn, men efter en times tid skulle min sidekammerat på potten…. Og jeg vågnede ved hans grinen da han kravlede over mig… hans syntes det var komisk med plastikposer og det andet jeg havde pakket mig ind i…. Da han kom tilbage gav han mig det halve af tæppet og jeg lå halvvejs i ske med Mass …. Kun adskilt af et armlæn… det blev til sammenlagt 3 timers søvn inden vi skulle have morgenmad.

Søndag:

Morgenmaden var endnu en bakke plastic mad og jeg sprang over da maven stadig var utilfreds med køreturen… kaffe blev det heller ikke til, da jeg havde set kaffemaskinen i bussen. Kl 11 vel ankommet til turens lækreste hotel (Dazzler Hollywood), fik vi et bad, og så ud og finde lidt frokost, da jeg havde fået det bedre. En lille slapper på sengen og en tur ned til soho med et par hyggelige pitstops sammen med Bjarke og Anni, inden jagten gik på et godt spisested.

Vi valgte et spisested i soho der hed Don Julio og det var klart den bedste oplevelse vi har fået i Argentina, dog også den dyreste, men det var pengene værd… alt var gennemført lige fra betjeningen til maden…. Mens vi ventede på et ledig bord, blev der serveret pindemad og bobler…. Go Stil !!!!

2015-11-08 22.03.13small1

Mandag den 9

Jeg sov mega godt og vågnede sent… efter en gang okey morgenmad brugte jeg dagen på at gå rundt for mig selv i den del af byen vi var havnet i. Denne gang føler jeg faktisk at byen er ret fed, det er klart et bedre sted denne bydel… knap så fattigt og skummelt… masser af butikker, bar’er og restauranter. Fik kigget en del butikker og var både i shopping mall og et outlet… mindst 15 km på gåben denne dag.

2015-11-09 10.11.36small1

vinduespudser på hotellet hang bare i en snor fra 7 etage 🙂

Om aftenen var der fælles spisning på en restaurant om hjørnet fra hotellet, og det skulle vise sig som en god overraskelse… lokalerne var store og så lidt slidte ud, menukortet lignede noget der var lavet med wordart og printet og lamineret af en 6 årig… priserne var i den meget lave ende… det lykkedes at få en gang pomfritter og en mørbrad bøf for ca75kr… og den var god. Efter restauranten blev det til en cocktailbar hvor der blev drukket godt med mojito, daiquiri, gt og en eller anden argentinsk lokal drink. Så var det bare at slæbe sig de sidste 25 meter hjem til hotellet og under dynen.

Tirsdag skal vi i lufthavnen, og høre hvordan det går for Lufthansa … de har meldt strejke og der er stor sandsynlighed for at vi ikke kan komme hjem… spændende hvordan det løser sig.

Argentina del4 Península Valdés

Del 4.

31/10-3/11 Península Valdés

så går turen syd på til den lille halvø Península Valdés. Inden afgang skal vi lige have brændt nogle timer af med en siste gåtur i Igazu byen, og her støder vi på en cafe som har hængt nogle små beholdere ud under deres halvtag, og i de små beholdere er der noget sukkerstads, der lokke kolibri’er til… det blev vi lidt overraskede over, og efter 10 minutters venten så dukkede der også en op 🙂

Turen gik så med fly over Buenos Aires og videre til byen Trelew. Vi ankom ved 22 tiden og der var bælg mørkt, vores hotel lå lige ud til kysten så vi kunne lugte havlugten og høre bølgerne. Næste morgen da vi stod op og trak gardinet til side, tabte jeg både næse og mund… i bugten lige uden for vinduet kunne vi se op til flere hvaler !!!!!

2015-11-02 19.27.25

Denne dag skulle vi køre ud til en by der hedder Puerto Pirámides, og så skulle vi med båd på hval safari.

Undervejs på turen fortalte guiden at den bugt vi boede i, var meget brugt af hvaler til at føde og til at opfostre deres afkom, primært fordi at der næsten altid var roligt vand, hvilket gjorde det nemmere for hvalungerne at drikke modermælken. På køreturen så vi også masser af wild life, ørne, høge, papegøjer, strudse, hare, lamaer og noget der lignede store marsvin(med 2 små babyer).

IMG_8560.CR2small1 IMG_8514.CR2small1

Jeg har ikke billeder af alle dyrene, men man kan se nogle af dem her… https://ecohosteria.com.ar/en/peninsula-valdes-wildlife-animals-of-patagonia/

Fra båden så vi ligeledes disse hvaler og Søløver, og forskellige fugle. Efter Hvalerne kørte vi så videre mod punta tombo hvor vi skulle se Søelefanter, men undervejs gør vi pludselig et stop, da guiden har set noget plaske i en lille lagune, så ud af bussen og kigge, og jeg går nærmest op i limningen da jeg låner Anni’s kikkert, og det første jeg ser er en 2 rygfinner der stiger op af vandet og angriber de unge sæler i vandkanten…. Spækhuggere på jagt… det havde jeg aldrig drømt om at jeg skulle se… så vildt og fantastisk, men det svære så langt væk at vi kun kunne se det gennem kikkert… så ingen billeder.

IMG_8492.CR2small1 IMG_8496.CR2small1 IMG_8498.CR2small1

Vi køre videre og kommer så til søelefanterne som ligger og feder den. Efter en middag køre vi så videre, tilbage til søelefanterne på vej hjem til hotellet. Det blev en langtur fra kl 8.00- kl 18.00 så det blev til mange timer i bussen.

IMG_8505.CR2small1

Næste morgen var det så afsted kl 9… 3 timers kørsel sydover til deres pingvin sted… og så var der en lang sti man kunne gå på, ind i mellem alle pingvinerne. Men pga kulden, så lå de fleste pingviner i reden for at holde deres æg varme, men vi kunne da stadig se en del pingviner og lidt billeder blev det da også til.

IMG_8541.CR2small1IMG_8552.CR2small1 IMG_8551.CR2small1

Efter 2 dage i bussen og 7-800km har vi kun set en type landskab, nemlig fladt slette landskab bestående af sand og buske… kun enkelte steder hvor folk havde slået sig ned og gravet kunstige kanaler fra en flod 100 km væk, var der plantet træer… ellers var alt fladt og råt landskab.

Vi var tilbage på hotellet omkring kl 18, så jeg var lige inde ved penge pusheren og veksle lidt us dollares…

Efter en øl med Bjarke og lidt legen med kamera og computer, gik vi en tur over på den mole der ligger lige ud for hotellet, her kunne vi se hvaler og sæler meget tæt på molen og der stod vi så til det blev mørkt, og nød både hvaler, sæler og den flotte skyline.

2015-11-02 20.19.35

Så var det ud og spise og så hjem i seng… bussen til lufthavnen skulle køre kl 5 næste morgen.