Monthly Archives: October 2015

Argentina 2015 del 3 Igazu

Dag 6+7 den 29+30/10-15

Så er det blevet tid til verdens største vandfald. Vandfaldet ligger på et stykke af floden der deler Argentina og Brasilien, vandfaldet har et hoved fald der kaldes Devils Throat og så strækker det sig med en masse mindre vandfald over ca 2,5 km. Niveauforskellen på øverste og nederste flod er ca 80 meter. En lang række af vanfaldne er i flere niveauer da det er dannet af lava fra flere tektoniske forskydninger i undergrunden.

Jeg tror det bliver rigtigsvært at forklare med billeder og ord, hvilken oplevelse det er.. noget så skønt, voldsom og larmende skal simpelthen opleves… det går direkte ind under huden og man bliver nærmest stående i trance når man oplever det første gang.

Den første dag besøgte vi den argentinske side og det forgik dels med et lille tog, og så ellers på gåben af trapper og gangbro. Vi brugte5-6 timer på at komme rundt og gå turen er mellem 6-8km. På denne side er det ret voldsomt, for stierne er lavet over alle vandfaldene og man er ret tæt på hele tiden… larmen er enorm og der er rigtigt meget fugt i luften.

Vejret var ca 35grader og høj solskin.

Dag 2 forgik på den Brasilianske side, og her går man nærmest og kigger over på alle vandfaldene fra den modsatte side af kløften, fra denne side er det ikke så intenst men meget meget smukt. Dog ender stien med en gangbro ud til en platform der er lige uden for hovedfaldet, og her er der tryk på.

Efter den forholdsvis korte tur på 2 km, så tog en lille gruppe af os en helikopter tur ud over vandfaldene, her kunne vi rigtigt se både floder, regnskov og vandfald.

Vi så selvfølgelig også lidt dyr… her er et ret heftigt dyreliv, både fugle, sommerfugle, kryb og masser andre her kunne jeg bruge meget mere tid end de 2 dage vi har til rådighed.

Her er en ordentlig stabel billeder… (kun 17 ud af 250) værsgo.

IMG_8443.CR2small1 IMG_8439.CR2small1 IMG_8435.CR2small1 IMG_8428.CR2small1 IMG_8368.CR2small1 IMG_8370.CR2small1 IMG_8416.CR2small1 IMG_8420.CR2small1 IMG_8367.CR2small1 IMG_8354.CR2small1 IMG_8344.CR2small1 IMG_8337.CR2small1 IMG_8325.CR2small1 IMG_8323.CR2small1 IMG_8317.CR2small1 IMG_8308.CR2small1 IMG_8300.CR2small1

Argentina 2015 del2

Dag 3 den 26/10-15

Vi blev igen hentet i bussen og i dag skulle vi til noget mere makabert.

Under diktaturet i Argentina, kidnappede regeringen mænd og kvinder, som de torturerede, bedøvede og smed dem i floden fra flyvemaskiner, de kvinder der var gravide fik lov til at føde i fangeskab inden de gik samme vej som de andre, disse børn blev så givet videre til andre forældre.

Alt dette forgik bla. I en bygning her i BA. Den var vi ude og se, samt høre noget af historien, først var vi ude ved den store plads de har lavet til minde om de forsvundne og se de lange vægge med alle navnene, der var også lavet et lille museum med lidt udstillinger i.

IMG_8211.CR2

Jeg må indrømme at stemningen ikke var den bedste og jeg var ikke så flittig med kameraet… , jeg tog nogle billeder ude ved området til minde om de forsvundne, men selve bygningen hvor de led deres skæbne, havde jeg ikke lyst til at fotografere.

Bygningerne bliver i dag brugt af flere forskellige organisationer der kæmper for eller arbejder med menneskerettigheder.

Da vi skulle spise frokost, lavede jeg en sniger… jeg havde ikke lyst til at spise i den lille kantine, og gik på opdagelse i nabo kvarteret… ingen ville med og jeg drog selv på eventyr J

10 minutters gang og jeg fandt et fint lille steakhouse hvor jeg købte pomfritter og en ”lille” ribeye… mens jeg ventede fik jeg det obligatoriske hvide brød med lidt forskelligt til at smøre på… til min overraskelse var den ene af retterne leverpostej som vi kender det fra dk.

2015-10-26 14.02.27

Vi var tilbage midt på eftermiddagen, og jeg har brugt resten af dagen på at slappe af, læse, poste blog og skrive dette her.

Til aften var vi igen ud og spise på et steakhouse vi har fundet et fint gammelt steakhouse der ligge nede mellem alle de fine glas bygninger (Las Naszarenas)… … det ligner lidt at de ikke har villet sælge deres grund til entreprenørerne, og nu ligger den lille gamle ejendom spændt inde mellem kæmpe glas højhuse.

2015-10-26 21.37.15 2015-10-26 21.37.27 2015-10-26 21.38.28

Det var en mægtig fin restaurant med et kæmpe vinotek, lang lang bar, hvide duge på bordet og stor grill, det svære matchede maden hverken priserne, den gode vin eller de fine lokaler.

Dag 4 27/10-15

Om formiddagen listede jeg alene rundt på strøget og kiggede lidt butikker og fik en en kop kaffe og en øl på en fortovs cafe. Om eftermiddagen mødtes gruppen og vi skulle på cafe og få en lille frokost og en øl. (Cafe Tortoni)

2015-10-27 14.12.03 2015-10-27 14.37.44

Efter frokosten var vi på en tango bar, hvor mange lokale argentinere tager ind og danser tango. Lokalerne var gamle og flotte, og det var med stil der blev danset.

Om aftenen spiste vi på en lille restaurant ikke langt fra hotellet (Aldo), da vi ankom blev vi næsten bekymrede for om der var dresscode… alle tjenerne så farlig fine ud og det var en rigtig fin restaurant.

Det skulle hurtigt vise sig at de havde masser af lækre vine og maden var lækker, priserne var i den høje ende af hvad vi havde spist for før i BA, men for dælan det var også rigtigt lækkert..

I BA er der temmelig mange hundeluftere, og det er ret imponerende, med den mængde hunde de har med, og hvor flot hundene går i snor… læg mærke til det specielle bælte de bruger

IMG_8228.CR2

Dag5 27/10-15

Så blev det rejse dag… op og have morgenmad ned til bussen kl7 … da vi er klar til at køre mod lufthavnen, komer chaufføren og guiden ind med en kuffert og spørger om der er nogen der har glemt den… ingen vil kendes ved kufferten og så køre vi. Jeg spørger hurtigt guiden om vi skal have et lille væddemål om hvor ledes den høre til bussen, og de tør han ikke vædde om… og ganske rigtigt, da vi stod i lufthavnen, så var der alligevel en der manglede sin kuffert…. Tuff luck.

Den nåede dog akkurat lige at komme med taxa og komme med.

Under nedstigningen til Igazu lufthavn, kunne vi lige se vandfaldet ude i det fjerne, det ser stort og voldsomt ud… jeg glæder mig meget til turen der ud i morgen.

Ankomsten til Igazu giver endeligt følelsen af at være kommet til Sydamerika… varmt fugtigt vejr, masser af sol og dyreliv… byen ligger roligt hen i eftermiddagshede, og alting bevæger sig et adstadig tempo.

IMG_8234.CR2 IMG_8235.CR2 IMG_8237.CR2

Om eftermiddagen trodsede vi heden og gik turen op til det berømte spot hvor paraguai, Brazilien og Argentina mødes… kun adskilt af de 2 floder, her brugte vi nogle timer på udsigten og bagefter på den nærliggende restaurant hvor man sad på terrassen i skyggen med udsigten til alle 3 lande.

IMG_8248.CR2

På hjemvejen måtte jeg lige ind forbi et apotek og købe en faktor 50 solcreme da min faktor 30 ikke rigtig virker og jeg er hamrende skoldet.

I aften skal vi så igen på jagt efter en lille lokal snask, med lidt Argentina kød.

Argentina 2015 del1

Dag 1 24/10-15

Ankomst til Buenos Aires.

Efter en lang flyvetur fra CPH over Frankfurt, er vi vel ankommet efter knap 20 timers rejsetid, var vi måske lidt skuffede over det massive skydække og de 14grader.

Men vi bliver hentet i lufthavnen af Cuba Brian og hans hjælper Martha, som guider os ud i bussen, hvor vi får den mest basal info om turen og om Argentina.

Vel ankommet til hotellet bliver vi ind tjekket, får en kop kaffe og får vekslet lidt usd til den lokale valuta. 200usd til 2800 pesos/ ca 1400dkr.

Vi vandrede selv en lille tur rundt i området for lige at tjekke ud hvor vi bor og så for lige at få lidt mad. Vi finder en cafe (Cafe Tortoni) som virker som et lidt finere sted, her får vi bestil lidt sandwich, og nogle kom ved et uheld til at bestille salat i stedet for Empanadas, (som er nogle så brød med indbagt kød og andre lækkerrier, de minder lidt om disse pizza sandwichs man får i dk, disse er bare helt lukkede og fås i alle mulige størrelser) og så bestilte vi to øl til 5 mand, da øllene her kan købes i en liter flasker.

2015-10-24 11.25.39

Sandwichene bestod af et brød der var skåret over, og så var der lagt en steak ind i… intet salat, intet dressing BUM.

Der blev også lige tid til at besøge den katolske kirke, præsident paladset, national banken.

Præsident paladset

her er det Præsidentpaladset.

Kl 15 skulle vi mødes med vores guide og så skulle vi på den første lille rundvisning i byen, her gik vi rundt og så den bredeste gade i BA som er 136m bred på det bredeste sted, vi så også en lille teltlejr hvor nogle indianere havde slået lejr efter de var blevet drevet væk fra deres land for mange mange år siden. Så fandt vi en lille cafe hvor vi fik et glas vin eller øl, og traskede tilbage til hotellet, hvor man lige kunne nå en lille lur (tiltrængt efter næsten 2 døgn med kun 5 timers dårlig søvn i flyet) så var vi kaldt til samling og skulle i fælles flok, ned og spise på en ret stor restaurant.

Der fik vi så en overraskelse, for pga at der var valg den efterfølgende dag, så var salg og udskænkning af alkohol forbudt de næste 24 timer, til valget var overstået…. Så den stod på steak og vand/cola.

2015-10-24 20.53.07

Trætte efter en solid bøf, næsten 20 km på gåben, og lang flyvetur, så var det lige tilbage til hotellet og på hovedet i seng kl 22…. Shit man jeg var done.

Dag 2 d. 25/10-15

Efter at være vågnet et par gange pga jetlag, lykkedes det mig at sove til 6.30… så var der jo god tid til et bad, og lige få dimset med facebook, ringe til kæresten osv (kl 7 i BA er klokken 11 i dk) så det passede fint. Så ned i restauranten kl 7.20 og havde god tid, vi skulle jo først mødes kl 9 og på bustur rundt i byen. Men under spisningen går det så op for mig at vi er gået i vintertid i dk, og fordi mobilen stadig var på CPH timezone så var klokken faktisk 8.40…. men jeg havde også undret mig over at der var så mange af de andre fra gruppen der var kommet og spise i god tid.

Jeg nåede bussen i fin stil, og så kørte vi af sted, i overskyet 16-17grader og lidt fugtigt vejr, først om til Præsident paladset og der efter til den katolske kirke, så gik turen videre til Boca Loca som er et gammel havne arbejder kvarter, der består af huse bygget i metalplader og malet i alverdens farver. Her blev vi læsset af i en lille del af Boca Loca hvor der var lavet alt muligt for turister og det var lidt for opstillet… vi fik at vide vi ikke skulle gå ned af nogen af sidegaderne da det ikke var et sikket område, hvilket vi fik syn for da vi kørte der fra, lige rundt om hjørnet var slumkvarteret, som bestod hovedsageligt af indvandrere fra Peru, Chile, Brasilien.

IMG_8170.CR2IMG_8163.CR2

Endeligt var solen begyndt at titte igennem skyerne og det blev stille og roligt en bedre temperatur

På samme gade som slummet, var der en kilometer længere henne, det mest prestigefyldte byggeri i BA, nye arkitekttegnede højhuse med kæmpe lejligheder, kva prisen her, ligger mellem 30-35.000 kr pr kvm…. Et ret stort spring i forhold til en gennemsnitsløn der ligger på omkring 3000kr pr mrd for en Argentiner i BA.

Efterfølgende var vi ovre på den anden side af det nye byggeri, hvor deres nye havnepromenade var blevet bygget, dem minder meget om en promenade i hvilken som helst sydeuropæisk havneby.

IMG_8172.CR2

Skibet er det gamle skoleskib som nu fungere som et museum, og den store hvide bygning bag skibet er Nationalbanken

IMG_8173.CR2

Broen er en svingbro der ligger hen over floden, der går fra havnebassin til havnebassin

Så kom vi til en stor kirkegård hvor de mest velhavende indbyggere havde deres familie gravsteder, som bestod af små huse hvor kisterne stod inde, og oven på kisterne var der blomster og billeder af de af de døde.

IMG_8178.CR2IMG_8183.CR2

Nu var solen endelig kommet og skyerne forsvundet… ca 20 grader og høj solskin… lækkert !

IMG_8189.CR2

et “lille” træ 🙂

Den guidede tur blev sluttet af med et besøg på en restaurant der var lige i nærheden. Vi besluttede at vi ikke ville med bussen retur, men gå de ca 3 km tilbage, det foregik gennem en lang handelsgade ala. Strøget i København, masser af mærkevare butikker og et fint/dyrt center.

Vi fandt en fin cafe hvor vi fik en kop kaffe og nød solen der endelig var kommet frem fra skyerne…

her er et billede fra tagterrassen på hotellet

2015-10-25 18.18.26

Tilbage på hotellet var der lige tid til en gang afslapning inden vi skulle ud at spise aftensmad… som lige blev udskudt til efter kl 21 så vi kunne få vin til maden 😉

Vi valgte at tage på en restaurant (El Desnivel) som min gode kollega Tomas havde anbefalet.

Undervejs måtte vi passere et optog, der alt af mest lignede en større fodboldfest… det var så en fest for en af valgets kandidater, og vejen var så massivt spærret af folk med faner, trompeter og trommer, så vi valgte den nærliggende sidegade… har var dog knap så hyggeligt og jeg følte mig ikke helt tryg ved situationen, men vi nåede frem til restauranten.

Ved første øjekast lignede det nærmest en butik, men efter at være kommet ind, viste det sig at være lidt mere lokalt og rigtigt autentisk argentinsk, med de traditionelle retter, og store steaks. Vi spiste kæmpe bøffer, drak vin og 1liters øl, til den store guldmedalje og det kostede omkring 900kr for 5 mand, og det var virkeligt godt mad og god vin.

2015-10-25 21.03.57

2015-10-25 21.07.58

2015-10-25 21.04.36

Traveturen hjem var noget mere tryg, vi valgte en anden gade og gaden var nu blevet affolket og alt var roligt… lige ind til vi ankom til vores hotel.. det viste sig at den ene af kandidaterne til præsident posten boede på hotellet over for vores, og nu var festen flyttet til det lille stykke vej der gik mellem vores og genbo hotellets reception, og festen blev ved til kl 3 om natten… selv med lukket vindue og ørepropper, så kunne trommer og trompeter høres ganske tydeligt… et rigtigt festligt indslag på turen.